Liever eigen of ander merk medicatie
Wij krijgen regelmatig vragen over de voorkeur voor het gebruik van bepaalde medicijnen. Iemand heeft goede ervaringen met het ene merk, maar krijgt vervolgends een ander merk mee van de apotheek. Hoe zit dat nu in elkaar?
Arts is voorschrijver:
De arts schrijft een medicijn (de stofnaam) voor en stuurt dat naar de apotheek. Zij gaan dus niet over het merk dat u vervolgens van de apotheek mee krijgt en ook niet over de vergoeding daarvan.
Apotheek geeft uit:
De apotheek zoekt het door de verzekeraars aangegeven beschikbare merk uit en geeft dat aan u mee, omdat u dat (vaak) vergoed krijgt. De apotheek geeft dus niet automatisch uw merk mee. Dat kan zijn omdat dat merk niet (meer) beschikbaar is of dat de verzekeraar het niet meer volledig vergoed aan de apotheek. Als de apotheek u dan wel uw oude merk meegeeft, betalen zij uw medijnen en dat is niet vol te houden. Vandaar dat u altijd het door de verzekaars goedgekeurde beschikbare middel meekrijgt.
Toch liever uw eigen merk?
Dat kan wel. Maar dan moet u dat zelf betalen aan de balie. Soms vergoed uw verzekeraar deze medicijnen, maar dan moet u het zelf declareren. De apotheek kan dat niet. Zelfs al heeft u een medische noodzaak om een bepaald (onvergoed) middel te gebruiken dan krijgen wij dat niet volledig vergoed en dient u dus zelf te betalen en het met u verzekeraar te regelen.
Zwart op wit:
Uitsluitend als uw verzekeraar ons zwart op wit bevestigd dat zij de medicatie volledig vergoeden, zullen wij u dit zo verstrekken. Let op! Veel verzekeraars zullen u vertellen dat zij vergoeden, maar vertellen u er niet bij dat die vergoeding onvolledig is. Meestal vergoeden zijn 65 eurocent en zijn de kosten 30 euro en kunnen oplopen tot duizenden euros.
Geen onwil:
U begrijpt dat het dus geen onwil is, maar onmacht van onze kant. Wij geven u graag de medicatie die u wenst of het beste voor u is en zullen daar ook in mee blijven denken en adviseren, echter de kosten zullen gedekt moeten bljven en dat is een overeenkomst tussen u en de verzekeraar.
Toch vragen?
Vraag onze apothekersassistentes. Heeft u dan nog vragen dan kan u vragen naar de praktijkmanager.